Fingersoft - Hill Climb Racing 2

Decem Pharma - Pharysol

Sonera – Huvituttaa

Ilpo Virtanen

Best Fiends - Games for (RED)

Visit Finland 360

Karhu - Sauna

Pyhä - Huttu-Ukko

Turo Juhantalo

Ruka - Rosa & Rudolf

Ahlstrom

Stockmann - Hullut Päivät

Valio - Salaneuvos

Valtra - N Series Walkaround

Metso Way

WeeGee - Futuro

People of Reaktor

Saarioinen Joulu - VFX breakdown

Metsä Group - Cone

Valtiokonttori

Instrumentarium

Boomeranger

Wärtsilä - Theme video

Creative madness

Case study: The cinematic point of view

Case study: SPEK

Crazy characters!

MyCashflow - Designer video

SPEK - Pelastus

Alexander Seraidaris

Making of the Experience The Midnight

Outokumpu - Brand Images

Älvsbytalo

Koneet käyntiin!

Jesse Myllymäki

Pohjolan Voima

Finnkino - Scala

Teemu Valkama

Iso kuva

Saarioinen - Macaroni

Vieraskynä: Miten Adam teki kuivasta kerronnasta muodikasta?

Outokumpu - Share Issue

Kemira - Membrane

Kemira membrane program – maapallosta molekyyliin

Vuosi visualstorytelling.fi -blogin parissa!

MyCashflow - Online Store

Veikkaus - Jouluarvat

Yhteisvastuu - Debt Pit

Brinkmanin aika

Kemira – Glass of Water

Hell's Kitchen

Tiedon Kirous

Our way: Agile Process

Finlandia - ETM

Finlandia Vodka - Cranberry

Outokumpu: ideasta kuvaksi

Saarioinen - No E-codes

Outokumpu: teknistä taidetta

Outokumpu: eläimiä, terästettynä

Maailman parhaimman vodkan identiteetti

Brink Showreel 2012

Harjoittelijasta ammattilaiseksi

Ideataso osa 2

Pohjaton kuilu

Mikä tekee hyvästä loistavan?

Ideataso

Our way: Idea Selling

Liikkuvaa kuvaa Kluuviin

Risto - Poster

Suunnittelu ja toteutus onnistuneessa mainostuotannossa

Cristal-samppanjaa talentin paljastaneelle!

Joulu on ihmeiden aikaa!

Idea, tarina, tuotanto: case Proviva (3/3)

Idea, tarina, tuotanto: case Proviva (2/3)

Our way: Composite techniques

Ruukki - Ramor

Idea, tarina, tuotanto: case Proviva (1/3)

Saarioinen - Soups

Veikkaus - Lottery Box

Making stainless steel in eight minutes

Kaikkien aikojen paras mainoselokuva

Suutarin lapset vauhdissa

Brinkmanin nuoruus

Kaikkien on aloitettava jostain

Elefantti ja ratsastaja

Brinkin ilmaveivi

Uutta vanhaa - näin tehtiin Veikkauksen flipbook-mainokset

Brinkmanin lapsuus

Päivä tuotantoyhtiö Brinkillä

Enemmän kuin 60 000 sanaa

Vaikuttavin suomalainen visuaalinen tarina

Kuinka teimme teräksestä visuaalisesti vaikuttavan tuote-esittelyelokuvan?

School Safety and Security

JCDecaux’n elävät mainospinnat

Hetkessä Hollywoodiin!

Outokumpu - Process

Brinkmanin synty

Visuaalinen tarinankerronta yrityksen markkinoinnissa

Visualstorytelling – Mitä kenelle ja miksi?

Contact Us

Visual Storytelling

Elefantti ja ratsastaja

Tudor ja Omar ovat jokapäiväisellä aamuratsastuksella Mesopotamian pääkaupungin Babylonian lähimetsissä. Tudor on koko Mesopotamian vahvin ja nopein taisteluelefantti, kun taas Omar on pataljoonansa kokenein elefanttikouluttaja.

Aamuauringon sarastaessa Tudor väistelee tuulen nopeudella suurimmat puut, ja pienemmät rungot lakoavat sen valtavien jalkojen alla. Omar hallitsee täydellisesti sotanorsunsa liikkeet ja miettii tyytyväisenä satulassaan: “Jos kaikki elefanttimme olisivat edes puoliksi Tudorin veroisia, yksikään maanpäällisistä vihollisistamme ei mahtaisi meille mitään”.

Kesken ajatusta Omar tuntee terävän vihlaisun päässään sen iskeytyessä maassa olevaan kiveen, ja hän menettää tajuntansa. Sotanorsu Tudor on jähmettynyt kauhusta kankeana paikalleen.

Mahtavan sotanorsun on saanut kauhun valtaan tavallinen ampiaispesä. Toisin kuin luullaan norsut eivät pelkää hiiriä, mutta ampiaisten surinaa he eivät voi sietää tarkan kuuloaistinsa takia. Tajutonta Omaria tämä tieto ei tällä hetkellä juurikaan lämmitä.

Ihmisen aivot ovat yksi maailman monimutkaisimmista organismeista ja niiden toiminnasta ei vielä tiedetä kuin murto-osa. Aivot pystytään jakamaan moneen eri fyysiseen osioon ja jonkin verran tiedetään mitä missäkin eri osassa tapahtuu ja mitä toiminnallisuuksia nämä käsittelevät. Aivot voidaan myös jakaa karkeasti uuteen ja vanhaan osioon.

Vanhat osat ovat hyvin pitkälle kehittyneet ja toimivat äärimmäisen tehokkaasti. Toiminnallisuuksia, jotka sijaitsevat vanhalla puolella ovat esimerkiksi alitajunta, tunteet, motoriikka ja aistit. Uudella puolella, joka on erittäin nuori ja kehittymätön aivojen historiassa, sijaitsevat muun muassa tietoisuus ja logiikka.

Verrattaessa alitajunnan ja tietoisuuden voimasuhteita ihmisessä, alun tarinan elefantti on alitajunta ja ratsastaja tietoisuus. Tietoisuus voi tiettyyn pisteeseen ohjailla alitajuntaa, mutta törmäyskurssille osuessaan elefantti voittaa aina ratsastajan.

Alitajunta on äärimmäisen vahva, kehittynyt ja pystyvä käsittelemään satoja asioita samanaikaisesti. Tietoisuus on taasen huomattavasti heikompi, kehittymättömämpi ja kykenevä käsittelemään vain yhtä asiaa kerrallaan.

Tämä selittää sen minkä takia halpa tietokone voittaa ihmisen lähes suvereenisti laskutoimituksissa ja shakissa, jotka kumpikin vaativat loogista päättelyä, mutta kuusivuotias lapsi päihittää kalleimman robotin metsässä liikkumisessa.

Alitajunnan ja tietoisuuden voimasuhde selittää myös monta muuta ilmiötä ihmisen käyttäytymisessä. Kaikki korkeapaikankammoiset tietävät varsin hyvin, että korkealle menevässä näköalahississä he ovat täysin turvassa, mutta silti pulsi nousee ja pelon tunne hiipii mahanpohjaan. Jos voimasuhde olisi toisinpäin, yhtiöillä, jotka myyvät roskaruokaa, nikotiinituotteita ja alkoholijuomia, ei menisi ollenkaan niin hyvin. Järki sanoo, että nämä tuotteet ovat terveydelle vaarallisia, mutta mielihyvän tunne vain yksinkertaisesti painaa niin paljon enemmän vaakakupissa, että suurin osa ihmisistä sortuu näille houkutuksille kerta toisensa jälkeen. Itseni mukaan lukien.

Sanotaan, että ihmiset tekevät ostopäätöksensä tunnepohjalta ja perustelevat nämä järjellä. Ihmiset ovat todella taitavia valehtelemaan itselleen. Kuka oikeasti tarvitsee sata hevosvoimaa lisää autoonsa turvallisen ohituksen takia? Entä onko Kiinassa tehty merkkipuku oikeasti tuplahintansa verran parempilaatuinen kuin samassa tehtaassa tehty tuntemattomampi merkki?

Kysymys kuuluukin, rakennatko sinä tuotteesi, markkinointiviestisi ja visuaalisen tarinasi elefantille vai ratsastajalle?

Lähde: The Happiness Hypothesis: Finding Modern Truth in Ancient Wisdom by Jonathan Haidt 2006

Kuvalähde: http://marvel10.deviantart.com/art/war-elephant-55564282