Fingersoft - Hill Climb Racing 2

Decem Pharma - Pharysol

Sonera – Huvituttaa

Ilpo Virtanen

Best Fiends - Games for (RED)

Visit Finland 360

Karhu - Sauna

Pyhä - Huttu-Ukko

Turo Juhantalo

Ruka - Rosa & Rudolf

Ahlstrom

Stockmann - Hullut Päivät

Valio - Salaneuvos

Valtra - N Series Walkaround

Metso Way

WeeGee - Futuro

People of Reaktor

Saarioinen Joulu - VFX breakdown

Metsä Group - Cone

Valtiokonttori

Instrumentarium

Boomeranger

Wärtsilä - Theme video

Creative madness

Case study: The cinematic point of view

Case study: SPEK

Crazy characters!

MyCashflow - Designer video

SPEK - Pelastus

Alexander Seraidaris

Making of the Experience The Midnight

Outokumpu - Brand Images

Älvsbytalo

Koneet käyntiin!

Jesse Myllymäki

Pohjolan Voima

Finnkino - Scala

Teemu Valkama

Iso kuva

Saarioinen - Macaroni

Vieraskynä: Miten Adam teki kuivasta kerronnasta muodikasta?

Outokumpu - Share Issue

Kemira - Membrane

Kemira membrane program – maapallosta molekyyliin

Vuosi visualstorytelling.fi -blogin parissa!

MyCashflow - Online Store

Veikkaus - Jouluarvat

Yhteisvastuu - Debt Pit

Brinkmanin aika

Kemira – Glass of Water

Hell's Kitchen

Tiedon Kirous

Our way: Agile Process

Finlandia - ETM

Finlandia Vodka - Cranberry

Outokumpu: ideasta kuvaksi

Saarioinen - No E-codes

Outokumpu: teknistä taidetta

Outokumpu: eläimiä, terästettynä

Maailman parhaimman vodkan identiteetti

Brink Showreel 2012

Harjoittelijasta ammattilaiseksi

Ideataso osa 2

Pohjaton kuilu

Mikä tekee hyvästä loistavan?

Ideataso

Our way: Idea Selling

Liikkuvaa kuvaa Kluuviin

Risto - Poster

Suunnittelu ja toteutus onnistuneessa mainostuotannossa

Cristal-samppanjaa talentin paljastaneelle!

Joulu on ihmeiden aikaa!

Idea, tarina, tuotanto: case Proviva (3/3)

Idea, tarina, tuotanto: case Proviva (2/3)

Our way: Composite techniques

Ruukki - Ramor

Idea, tarina, tuotanto: case Proviva (1/3)

Saarioinen - Soups

Veikkaus - Lottery Box

Making stainless steel in eight minutes

Kaikkien aikojen paras mainoselokuva

Suutarin lapset vauhdissa

Brinkmanin nuoruus

Kaikkien on aloitettava jostain

Elefantti ja ratsastaja

Brinkin ilmaveivi

Uutta vanhaa - näin tehtiin Veikkauksen flipbook-mainokset

Brinkmanin lapsuus

Päivä tuotantoyhtiö Brinkillä

Enemmän kuin 60 000 sanaa

Vaikuttavin suomalainen visuaalinen tarina

Kuinka teimme teräksestä visuaalisesti vaikuttavan tuote-esittelyelokuvan?

School Safety and Security

JCDecaux’n elävät mainospinnat

Hetkessä Hollywoodiin!

Outokumpu - Process

Brinkmanin synty

Visuaalinen tarinankerronta yrityksen markkinoinnissa

Visualstorytelling – Mitä kenelle ja miksi?

Contact Us

Visual Storytelling

Allu's picture

Idea, tarina, tuotanto: case Proviva (3/3)

Kolmiosaisen blogisarjan viimeisessä kirjoituksessa kerron Proviva -mainoksen tuotantovaiheesta. On aika toteuttaa suunnitellut kuvaukset, kuvan ja äänen käsittely sekä grafiikka ja animaatio. Tämä konkreettisen tekemisen vaihe pitää sisällään pitkiä päiviä, luomisen riemua ja iltaisia puhelinsoittoja.

Tuotanto

Greenscreen toteutus yhdistetään usein osaksi ainoaa keinoa toteuttaa jotain mahdotonta. On hyvä kuitenkin pitää mielessä, että yksi mainoselokuvatuotannon tärkeimmistä elementeistä on kontrolli. Mitä enemmän tuotannossa on osia mitä voi hallita, sitä helpompaa ja taloudellisempaa suunnitelmien toteuttaminen on. Esimerkiksi hyvää säätä ei voi etukäteen määrätä halutulle päivälle. Tässä tapauksessa vihreää taustaa vasten kuvattu näyttelijä voitiin valaista halutulla tavalla ja kuvata juuri oikeanlaisella tuulenvireellä – hallitusti.

Katso lyhyt otos kuvausten etenemisestä. Tarkkasilmäiset huomaavat miten kylttipino pysyy paikallaan vaikka siitä ei pidä kiinni.

Kuvauspäivän aikataulu, call sheet, kertoo minuutilleen kuinka paljon yhden kuvan “tekemiseen” on aikaa, ketä siihen tarvitaan ja mitä huomioitavaa kyseisissä otoissa on. Kaikesta huolimatta jokaisessa tuotannossa on omat yllätyksensä. Harva osaa kuvitella miten vaikeaa on mehun juominen luonnollisesti toisessa kädessä kylttiä pidellen…

Tekstit sijoitettiin kyltteihin jälkituotantovaiheessa, kontrollin nimissä.

Jälkituotantovaiheen suurimmat haasteet olivat ympäristöjen luomisessa. Lopputuloksessa oli tärkeää, että kahden eri kohtauksen tunnelmat eroaisivat toisistaan selvästi, mutta eivät veisi liikaa huomiota esiintyjästä. Liiallista synkkyyttä ja vastaavasti ylitsevuotavaa riemua välteltiin. Luonnollisuus oli tässä parempi kuin liioittelu, vaikka mainoksen estetiikka oli paikoitellen melko maagista. Parhaan lopputuloksen kannalta nähtiin järkeväksi toteuttaa bussipysäkkikohtaus noin 50% ja puistokohtaus noin 90% 3D-grafiikalla.

Kompositointivaiheessa kaikki kuvan elementit yhdistetään ja muokataan parhaan lopputuloksen saavuttamiseksi. Lopullisessa projektissa on lähes tuhat erillistä elementtiä ja operaatiota.

Offline on ensimmäinen, hyvin alkeellinen versio lopputuloksesta keskustelun tueksi.

Valmis mainos koostuu useista eri elementeistä, jotka yhdistetään jälkituotantovaiheessa.

Aikataulujen osalta Proviva -tuotanto jakautui suurin piirtein seuraavasti: tuotannon elinkaari oli noin 4kk, josta suunnittelua kesti noin viikon (animoitu kuvakäsikirjoitus ym.), kuvausten suunnittelu, järjestäminen ja toteutus noin 2 viikkoa ja kuvan sekä äänen jälkityöt noin 4 viikkoa.

Muista lukea myös blogisarjan ensimmäinen osa täältä ja toinen osa täältä.

Laita blogisarjasta heränneet kysymykset kommentteihin niin syvennetään tietoa tarpeen mukaan! Kaikki muu palaute on myös tervetullutta.