Fingersoft - Hill Climb Racing 2

Decem Pharma - Pharysol

Sonera – Huvituttaa

Ilpo Virtanen

Best Fiends - Games for (RED)

Visit Finland 360

Karhu - Sauna

Pyhä - Huttu-Ukko

Turo Juhantalo

Ruka - Rosa & Rudolf

Ahlstrom

Stockmann - Hullut Päivät

Valio - Salaneuvos

Valtra - N Series Walkaround

Metso Way

WeeGee - Futuro

People of Reaktor

Saarioinen Joulu - VFX breakdown

Metsä Group - Cone

Valtiokonttori

Instrumentarium

Boomeranger

Wärtsilä - Theme video

Creative madness

Case study: The cinematic point of view

Case study: SPEK

Crazy characters!

MyCashflow - Designer video

SPEK - Pelastus

Alexander Seraidaris

Making of the Experience The Midnight

Outokumpu - Brand Images

Älvsbytalo

Koneet käyntiin!

Jesse Myllymäki

Pohjolan Voima

Finnkino - Scala

Teemu Valkama

Iso kuva

Saarioinen - Macaroni

Vieraskynä: Miten Adam teki kuivasta kerronnasta muodikasta?

Outokumpu - Share Issue

Kemira - Membrane

Kemira membrane program – maapallosta molekyyliin

Vuosi visualstorytelling.fi -blogin parissa!

MyCashflow - Online Store

Veikkaus - Jouluarvat

Yhteisvastuu - Debt Pit

Brinkmanin aika

Kemira – Glass of Water

Hell's Kitchen

Tiedon Kirous

Our way: Agile Process

Finlandia - ETM

Finlandia Vodka - Cranberry

Outokumpu: ideasta kuvaksi

Saarioinen - No E-codes

Outokumpu: teknistä taidetta

Outokumpu: eläimiä, terästettynä

Maailman parhaimman vodkan identiteetti

Brink Showreel 2012

Harjoittelijasta ammattilaiseksi

Ideataso osa 2

Pohjaton kuilu

Mikä tekee hyvästä loistavan?

Ideataso

Our way: Idea Selling

Liikkuvaa kuvaa Kluuviin

Risto - Poster

Suunnittelu ja toteutus onnistuneessa mainostuotannossa

Cristal-samppanjaa talentin paljastaneelle!

Joulu on ihmeiden aikaa!

Idea, tarina, tuotanto: case Proviva (3/3)

Idea, tarina, tuotanto: case Proviva (2/3)

Our way: Composite techniques

Ruukki - Ramor

Idea, tarina, tuotanto: case Proviva (1/3)

Saarioinen - Soups

Veikkaus - Lottery Box

Making stainless steel in eight minutes

Kaikkien aikojen paras mainoselokuva

Suutarin lapset vauhdissa

Brinkmanin nuoruus

Kaikkien on aloitettava jostain

Elefantti ja ratsastaja

Brinkin ilmaveivi

Uutta vanhaa - näin tehtiin Veikkauksen flipbook-mainokset

Brinkmanin lapsuus

Päivä tuotantoyhtiö Brinkillä

Enemmän kuin 60 000 sanaa

Vaikuttavin suomalainen visuaalinen tarina

Kuinka teimme teräksestä visuaalisesti vaikuttavan tuote-esittelyelokuvan?

School Safety and Security

JCDecaux’n elävät mainospinnat

Hetkessä Hollywoodiin!

Outokumpu - Process

Brinkmanin synty

Visuaalinen tarinankerronta yrityksen markkinoinnissa

Visualstorytelling – Mitä kenelle ja miksi?

Contact Us

Visual Storytelling

Allu's picture

Kemira membrane program – maapallosta molekyyliin

Toteutimme Kemiran “The key to water use and desalination – Kemira membrane program” filmi- ja printtituotannon mainostoimisto TBWA:n toimeksiannosta. Tässä kirjoituksessa kerron miten teimme teknisesti monimutkaisesta asiasisällöstä mielenkiintoisen ja vaikuttavan visuaalisen matkan.

Videon tarkoitus oli esitellä Kemiran tarjoamia ratkaisuja ja tuotteita vedenpuhdistuksen eri osa-alueisiin, mm. käänteisosmoosiin. Jos putosit jo tässä vaiheessa vähän kärryiltä, ymmärrät varmasti yhden tämän tuotannon isoimmista haasteista, jonka kohtasimme heti aluksi. Teknologiaan ja prosessiin perehtyminen oli toki tärkeä osa projektia, mutta se ei yksin taannut onnistunutta lopputulosta. Jälleen kerran hyvät suunnitelmat mahdollistivat kitkattoman, vuorovaikutteisen tuotannon ja onnistuneen lopputuloksen, jossa tiede ja taide kohtaavat, kirjaimellisesti.

Katso kuvakäsikirjoituksesta tehty animatic ylläolevasta soittimesta.

Ensimmäinen konkreettinen vaihe tuotannossa oli selkeän kuvakäsikirjoituksen, tyyliruutujen ja animaticin, tai oikeastaan boardomaticin (animoitu kuvakäsikirjoitus), tekeminen. Sen avulla pystyimme testaamaan videon rakenteen toimivuutta, kuvasiirtymiä ja yhdessä demospiikin kanssa myös äänikerronnan rytmiä ja kestoa. Demospiikkiä tehdessäni kärsin harvinaisesta flunssaviruksesta, joka lamautti osittain myös aivojeni englannin kielen ääntämiskeskuksen. Se ei haitannut, sillä tärkeintä oli saada videon kesto ja rytmi kohdilleen ennen kuvauksia ja lopullisten animaatioiden toteuttamista!


Tyyliruudut esittelevät lopullisen grafiikan ulkonäköä. Tyyliä muokataan tarpeen mukaan ennen koko animaation toteuttamista.

Saimme asiakkaalta kaiken tarvittavan palautteen esivisualisointiimme, jonka jälkeen olimme valmiita siirtymään kuvauksiin ja lopullisten animaatioiden tekemiseen. Kuvasimme videon alun ylinopeuskuvat RED EPIC -kameralla yhden kuvauspäivän aikana. Yksinkertaiselta kuulostavan vesilasikuvan tekemiseen meni noin 6 tuntia ja 40 ottoa. Jääpalavaihtoehtoja meillä oli Tukholmasta tilatusta kirkkaasta jäästä kotikutoisiin jääpaloihin. Päädyimme kuitenkin lopulta käyttämään vähän retrompia, muovisia jääpaloja käytännön syistä. Muoviset jääpalat näyttivät myös parhaalta kuvassamme.

Vesilasikuvamme kaltaisten toiminnallisten lähikuvien kuvaaminen on työlästä ja vaatii kärsivällisyyttä sekä tarkkuutta. Katso ylläolevasta linkistä tunnelmia kuvauksista. Sisältää omituista huumoria.

Vesi oli keskeinen elementti tarinassamme ja halusimme tukea tätä myös visuaalisesti. Yksi esimerkki siitä ovat virtauksenomaiset, saumattomat kuvasiirtymät. Tämä kuljetti kerrontaa kivasti eteenpäin, ja tuki myös alkuperäistä ideaa, missä siirrymme jatkuvasti lähemmäksi vettä, alkaen kokonaisesta merestä, jatkuen aina molekyylitasolle asti.

Katso vielä lopullinen video ylläolevasta soittimesta!

Tuotannon printtiosuudesta kerron tulevassa kirjoituksessa!