Fingersoft - Hill Climb Racing 2

Decem Pharma - Pharysol

Sonera – Huvituttaa

Ilpo Virtanen

Best Fiends - Games for (RED)

Visit Finland 360

Karhu - Sauna

Pyhä - Huttu-Ukko

Turo Juhantalo

Ruka - Rosa & Rudolf

Ahlstrom

Stockmann - Hullut Päivät

Valio - Salaneuvos

Valtra - N Series Walkaround

Metso Way

WeeGee - Futuro

People of Reaktor

Saarioinen Joulu - VFX breakdown

Metsä Group - Cone

Valtiokonttori

Instrumentarium

Boomeranger

Wärtsilä - Theme video

Creative madness

Case study: The cinematic point of view

Case study: SPEK

Crazy characters!

MyCashflow - Designer video

SPEK - Pelastus

Alexander Seraidaris

Making of the Experience The Midnight

Outokumpu - Brand Images

Älvsbytalo

Koneet käyntiin!

Jesse Myllymäki

Pohjolan Voima

Finnkino - Scala

Teemu Valkama

Iso kuva

Saarioinen - Macaroni

Vieraskynä: Miten Adam teki kuivasta kerronnasta muodikasta?

Outokumpu - Share Issue

Kemira - Membrane

Kemira membrane program – maapallosta molekyyliin

Vuosi visualstorytelling.fi -blogin parissa!

MyCashflow - Online Store

Veikkaus - Jouluarvat

Yhteisvastuu - Debt Pit

Brinkmanin aika

Kemira – Glass of Water

Hell's Kitchen

Tiedon Kirous

Our way: Agile Process

Finlandia - ETM

Finlandia Vodka - Cranberry

Outokumpu: ideasta kuvaksi

Saarioinen - No E-codes

Outokumpu: teknistä taidetta

Outokumpu: eläimiä, terästettynä

Maailman parhaimman vodkan identiteetti

Brink Showreel 2012

Harjoittelijasta ammattilaiseksi

Ideataso osa 2

Pohjaton kuilu

Mikä tekee hyvästä loistavan?

Ideataso

Our way: Idea Selling

Liikkuvaa kuvaa Kluuviin

Risto - Poster

Suunnittelu ja toteutus onnistuneessa mainostuotannossa

Cristal-samppanjaa talentin paljastaneelle!

Joulu on ihmeiden aikaa!

Idea, tarina, tuotanto: case Proviva (3/3)

Idea, tarina, tuotanto: case Proviva (2/3)

Our way: Composite techniques

Ruukki - Ramor

Idea, tarina, tuotanto: case Proviva (1/3)

Saarioinen - Soups

Veikkaus - Lottery Box

Making stainless steel in eight minutes

Kaikkien aikojen paras mainoselokuva

Suutarin lapset vauhdissa

Brinkmanin nuoruus

Kaikkien on aloitettava jostain

Elefantti ja ratsastaja

Brinkin ilmaveivi

Uutta vanhaa - näin tehtiin Veikkauksen flipbook-mainokset

Brinkmanin lapsuus

Päivä tuotantoyhtiö Brinkillä

Enemmän kuin 60 000 sanaa

Vaikuttavin suomalainen visuaalinen tarina

Kuinka teimme teräksestä visuaalisesti vaikuttavan tuote-esittelyelokuvan?

School Safety and Security

JCDecaux’n elävät mainospinnat

Hetkessä Hollywoodiin!

Outokumpu - Process

Brinkmanin synty

Visuaalinen tarinankerronta yrityksen markkinoinnissa

Visualstorytelling – Mitä kenelle ja miksi?

Contact Us

Visual Storytelling

Allu's picture

Maailman parhaimman vodkan identiteetti

Toteutimme Finlandia Vodkan uuden visuaalisen identiteetin lanseerausanimaation Roof Productionsin toimeksiannosta. Tässä kirjoituksessa kerron talvikuukaudesta, jonka vietimme keskiyön auringon paisteessa pohtien Finlandia Vodkan tarinaa liikkuvana kuvana. Lisäksi paljastan luontaisedut, joita kyseinen projekti toi mukanaan.

Tyyliruudussa ohra kylpee keskiyön auringossa.

Suunnittelemamme animaatio perustui uunituoreeseen Finlandian brandbookkiin, jossa määritellään tarkaan Finlandian visuaalinen ilme ja eri brändielementtien käyttö. Materiaalina meillä siis oli Kimmo Syvärin valokuvia, valittu typografia, graafiset elementit ja logo. Iso osa työstä oli miettiä, kuinka nämä osat käyttäytyisivät liikkeessä. Visuaalisen identiteetin esittelevä animaatio toimisi myös esimerkkinä tulevissa Finlandian liikkuvan grafiikan tuotannoissa ja myös kiteytettynä versiona visuaalisesta identiteetistä. Isojen, globaalien brändien kanssa työskennellessä ihmettelen, miksi ei monella suurellakaan yrityksellä ole vastaavaa “liikkuvan kuvan ilmettä”, jonka avulla mikä tahansa yleisö saa muutamassa minuutissa käsityksen miltä brändi näyttää, kuulostaa ja tuntuu. Esimerkillistä toimintaa siis Finlandialta!

Heti kun käsikirjoituksen ensimmäinen versio oli valmistunut, aloimme työstää ensimmäisiä tyyliruutuja keskustelun tueksi. Nimensä mukaisesti visuaalinen identiteetti piti olla kuvien kertoma tarina ja mitä nopeammin ensimmäisiä kuvia saatiin nähtäväksi, sitä parempi.

Kuvakäsikirjoituksen avulla saimme visuaalisesti hahmotettua asiakkaalle animaation rakennetta ja eri osioiden tyyliä ja kuvamaailmaa. Tuotannon alkuvaiheessa meillä oli jo hyvä määrä materiaalia (kuvakäsikirjoitus ja tyyliruudut), jonka avulla pystyimme vuorovaikutteisesti siirtyä työstämään seuraavaa työvaihetta.

Animatic on hyvin karkea versio animaatiosta tai filmistä, jonka tarkoitus on esitellä liikettä, rytmiä ja ajoituksia. Animaticia työstetään niin kauan, kunnes ajoitukset, kuvien kestot ja muut suuret linjaukset on lyöty lukkoon. Tämän jälkeen siirrytään tuotannon kaikkein hitaimpaan ja monimutkaisimpaan vaiheeseen – lopullisen animaation tekemiseen.

Visuaalinen identiteettikriisi

Aina välillä kohtaamme tilanteen, jossa käsikirjoituksessa hyvältä vaikuttanut idea ei toimi kuvana. Finlandian tapauksessa muutama visualisointi piti miettiä uudestaan, kun lopputulos tuntui irralliselta ja liian “korporaatiomaiselta” kokonaisuutta ajatellen.

Kauheasti kaikkia eri välivaiheita, eikö kannattaisi keskittyä vain lopullisen animaation tekemiseen?

Haluamme pitää asiakkaamme mukana vaikuttamassa lopputulokseen tuotannon alusta asti. Tämä edellyttää reilusti välivaiheita ja -versioita, joita on suhteellisen nopea tehdä ja muokata, jotta valmiista teoksesta saataisiin mahdollisimman hyvä. Jos tekisimme tilauksesta valmiin tuotteen ilman välivaiheita, menisi asiakkaan muutostoiveiden toteuttamiseen mahdottoman kauan aikaa. Mielummin siirrymme pienin askelin kohti lopputulosta toteuttaen muutostoiveita tasaisesti koko prosessin ajan. Näin kaikki säästävät aikaa ja vaivaa, eikä asiakkaalle tule mikään asia yllätyksenä.

Fueled by the power of the midnight sun

Katso valmis, lyhyempi versio valmiista animaatiosta ylläolevasta soittimesta.

Kuukausi oli todella lyhyt aika tämän tasoisen tuotannon suunnitteluun ja toteuttamiseen. Usein meiltä kysytään “ettekö ehdi tehdä tätä nopeammin”, johon vastaus on yleensä “toki me ehdimme, mutta emme halua viedä asiakkailtamme mahdollisuutta olla tuotannossa mukana vaikuttamassa - myös siihen on varattava aikaa“. Kiitos välivaiheiden ja huolellisen suunnittelun, tässä tapauksessa pystyimme vastaamaan asiakkaan muutostoiveisiin sataprosenttisesti tiukasta aikataulusta huolimatta. Muutama yövuoro siinä toki meni.

Entä ne luontaisedut?

Finlandia Vodkan kanssa työskentelyn suurin etu on tietenkin se, että pääsee olemaan osana hienon suomalaisen brändin kehittämistä!