Fingersoft - Hill Climb Racing 2

Decem Pharma - Pharysol

Sonera – Huvituttaa

Ilpo Virtanen

Best Fiends - Games for (RED)

Visit Finland 360

Karhu - Sauna

Pyhä - Huttu-Ukko

Turo Juhantalo

Ruka - Rosa & Rudolf

Ahlstrom

Stockmann - Hullut Päivät

Valio - Salaneuvos

Valtra - N Series Walkaround

Metso Way

WeeGee - Futuro

People of Reaktor

Saarioinen Joulu - VFX breakdown

Metsä Group - Cone

Valtiokonttori

Instrumentarium

Boomeranger

Wärtsilä - Theme video

Creative madness

Case study: The cinematic point of view

Case study: SPEK

Crazy characters!

MyCashflow - Designer video

SPEK - Pelastus

Alexander Seraidaris

Making of the Experience The Midnight

Outokumpu - Brand Images

Älvsbytalo

Koneet käyntiin!

Jesse Myllymäki

Pohjolan Voima

Finnkino - Scala

Teemu Valkama

Iso kuva

Saarioinen - Macaroni

Vieraskynä: Miten Adam teki kuivasta kerronnasta muodikasta?

Outokumpu - Share Issue

Kemira - Membrane

Kemira membrane program – maapallosta molekyyliin

Vuosi visualstorytelling.fi -blogin parissa!

MyCashflow - Online Store

Veikkaus - Jouluarvat

Yhteisvastuu - Debt Pit

Brinkmanin aika

Kemira – Glass of Water

Hell's Kitchen

Tiedon Kirous

Our way: Agile Process

Finlandia - ETM

Finlandia Vodka - Cranberry

Outokumpu: ideasta kuvaksi

Saarioinen - No E-codes

Outokumpu: teknistä taidetta

Outokumpu: eläimiä, terästettynä

Maailman parhaimman vodkan identiteetti

Brink Showreel 2012

Harjoittelijasta ammattilaiseksi

Ideataso osa 2

Pohjaton kuilu

Mikä tekee hyvästä loistavan?

Ideataso

Our way: Idea Selling

Liikkuvaa kuvaa Kluuviin

Risto - Poster

Suunnittelu ja toteutus onnistuneessa mainostuotannossa

Cristal-samppanjaa talentin paljastaneelle!

Joulu on ihmeiden aikaa!

Idea, tarina, tuotanto: case Proviva (3/3)

Idea, tarina, tuotanto: case Proviva (2/3)

Our way: Composite techniques

Ruukki - Ramor

Idea, tarina, tuotanto: case Proviva (1/3)

Saarioinen - Soups

Veikkaus - Lottery Box

Making stainless steel in eight minutes

Kaikkien aikojen paras mainoselokuva

Suutarin lapset vauhdissa

Brinkmanin nuoruus

Kaikkien on aloitettava jostain

Elefantti ja ratsastaja

Brinkin ilmaveivi

Uutta vanhaa - näin tehtiin Veikkauksen flipbook-mainokset

Brinkmanin lapsuus

Päivä tuotantoyhtiö Brinkillä

Enemmän kuin 60 000 sanaa

Vaikuttavin suomalainen visuaalinen tarina

Kuinka teimme teräksestä visuaalisesti vaikuttavan tuote-esittelyelokuvan?

School Safety and Security

JCDecaux’n elävät mainospinnat

Hetkessä Hollywoodiin!

Outokumpu - Process

Brinkmanin synty

Visuaalinen tarinankerronta yrityksen markkinoinnissa

Visualstorytelling – Mitä kenelle ja miksi?

Contact Us

Visual Storytelling

Allu's picture

Outokumpu: ideasta kuvaksi

Mainostoimisto Euro RSCG:lle tekemissämme Outokummun printtikuvissa oli selkeä sanoma, jota vahvistettiin ripauksella mielikuvitusta. Printtikuvat sisälsivät konkreettisia ympäristöjä, tuttuja eläimiä ja terästä. Tässä kirjoituksessa kerron kuinka herätimme ideat henkiin hyvän suunnittelun ja iteratiivisen tuotantoprosessin avulla.

Ei ilman haasteita

Budjetin ja ideoiden määrittämä toteutustapa asetti tuotannon tekniselle puolelle melkoisia haasteita (mm. sielukkaat, 3D-grafiikalla toteutetut eläimet). Mutta tiesimme alusta asti, että projektin todelliset haasteet olivat suunnittelussa. Kuinka säilyttää ja siirtää asiakkaan luova idea lopulliseen kuvaan paremmin kuin voisi kuvitella? Aikaisemmissa kirjoituksissa olen kertonut suunnittelun tärkeydestä, asiakkaiden odotusten ylittämisestä ja iteratiivisista prosesseista (mikä tekee hyvästä loistavan). Outokummun tapauksessa nämä tutut menetelmät osoittautuivat jälleen monella tapaa arvokkaiksi.

3D-merilintu paapoo jälkikasvua myrskyisen aurinkoisena päivänä.

Työvaiheita ilman alusta aloittamista

Iteratiivinen työprosessi meidän tekemisessämme tarkoittaa koko tuotannon jakamista osiin sen mukaan, kuinka paljon asiakas haluaa tuotantoon vaikuttaa. Osa asiakkaistamme luottaa täysin meidän näkemykseemme, eikä välttämättä halua edes osallistua kuin avainpäätöksiin, toisille taas on tärkeää pystyä vaikuttamaan pienimpiinkin yksityiskohtiin. Usein työhön vaikuttaa myös asiakkaamme asiakas (esim. tässä tapauksessa Outokumpu), jonka on saatava tilauksen mukainen lopputuote projektin päätteeksi. Meidän tehtävämme on säätää tuotantoprosessia jokaiseen tilanteeseen sopivaksi.

3D-konseptikuva gekosta sisäistä arviointia varten.

Käytännössä iteratiivisessa työprosessissa jaamme työvaiheet niin, että aloitamme nopeasti muutettavista osista (esimerkiksi pätkä tekstiä tai viivapiirros) ja siirrymme vaihe vaiheelta hitaampiin työvaiheisiin (3D-grafiikka, lopullisen kuvan käsittely). Näin löydämme nopeasti heti tuotannon alkuvaiheessa yhteisen sävelen, jota lähdemme tarkentamaan kohti valmista teosta. Alussa myös asiakkaan toiveisiin reagointi on nopeampaa: uusi viivapiirros valmistuu muutamassa tunnissa, kun taas valmiin kuvan elementtien uusimisessa voisi mennä viikkoja. Näin varmistamme myös että asiakas saa juuri sitä mitä haluaa.

Katso ylläolevasta soittimesta (mielellään 1080p laadulla) Outokummun printtien syntyminen viivapiirroksen ja konseptikuvan avulla valmiiksi kuvaksi. Teknisemmän tiedonjanon voit sammuttaa lukemalla edellisen postauksen Outokumpu: teknistä taidetta.