Fingersoft - Hill Climb Racing 2

Decem Pharma - Pharysol

Sonera – Huvituttaa

Ilpo Virtanen

Best Fiends - Games for (RED)

Visit Finland 360

Karhu - Sauna

Pyhä - Huttu-Ukko

Turo Juhantalo

Ruka - Rosa & Rudolf

Ahlstrom

Stockmann - Hullut Päivät

Valio - Salaneuvos

Valtra - N Series Walkaround

Metso Way

WeeGee - Futuro

People of Reaktor

Saarioinen Joulu - VFX breakdown

Metsä Group - Cone

Valtiokonttori

Instrumentarium

Boomeranger

Wärtsilä - Theme video

Creative madness

Case study: The cinematic point of view

Case study: SPEK

Crazy characters!

MyCashflow - Designer video

SPEK - Pelastus

Alexander Seraidaris

Making of the Experience The Midnight

Outokumpu - Brand Images

Älvsbytalo

Koneet käyntiin!

Jesse Myllymäki

Pohjolan Voima

Finnkino - Scala

Teemu Valkama

Iso kuva

Saarioinen - Macaroni

Vieraskynä: Miten Adam teki kuivasta kerronnasta muodikasta?

Outokumpu - Share Issue

Kemira - Membrane

Kemira membrane program – maapallosta molekyyliin

Vuosi visualstorytelling.fi -blogin parissa!

MyCashflow - Online Store

Veikkaus - Jouluarvat

Yhteisvastuu - Debt Pit

Brinkmanin aika

Kemira – Glass of Water

Hell's Kitchen

Tiedon Kirous

Our way: Agile Process

Finlandia - ETM

Finlandia Vodka - Cranberry

Outokumpu: ideasta kuvaksi

Saarioinen - No E-codes

Outokumpu: teknistä taidetta

Outokumpu: eläimiä, terästettynä

Maailman parhaimman vodkan identiteetti

Brink Showreel 2012

Harjoittelijasta ammattilaiseksi

Ideataso osa 2

Pohjaton kuilu

Mikä tekee hyvästä loistavan?

Ideataso

Our way: Idea Selling

Liikkuvaa kuvaa Kluuviin

Risto - Poster

Suunnittelu ja toteutus onnistuneessa mainostuotannossa

Cristal-samppanjaa talentin paljastaneelle!

Joulu on ihmeiden aikaa!

Idea, tarina, tuotanto: case Proviva (3/3)

Idea, tarina, tuotanto: case Proviva (2/3)

Our way: Composite techniques

Ruukki - Ramor

Idea, tarina, tuotanto: case Proviva (1/3)

Saarioinen - Soups

Veikkaus - Lottery Box

Making stainless steel in eight minutes

Kaikkien aikojen paras mainoselokuva

Suutarin lapset vauhdissa

Brinkmanin nuoruus

Kaikkien on aloitettava jostain

Elefantti ja ratsastaja

Brinkin ilmaveivi

Uutta vanhaa - näin tehtiin Veikkauksen flipbook-mainokset

Brinkmanin lapsuus

Päivä tuotantoyhtiö Brinkillä

Enemmän kuin 60 000 sanaa

Vaikuttavin suomalainen visuaalinen tarina

Kuinka teimme teräksestä visuaalisesti vaikuttavan tuote-esittelyelokuvan?

School Safety and Security

JCDecaux’n elävät mainospinnat

Hetkessä Hollywoodiin!

Outokumpu - Process

Brinkmanin synty

Visuaalinen tarinankerronta yrityksen markkinoinnissa

Visualstorytelling – Mitä kenelle ja miksi?

Contact Us

Visual Storytelling

Allu's picture

Outokumpu: teknistä taidetta

24.04.2012 kirjoittanut Allu

Toteutimme Outokummun osakeannin televisiomainoksen Euro RSCG:n toimeksiannosta. Tässä kirjoituksessa kerron miten printtikuvatoteutus taipui 3D-animaatioksi. Lue miten interactive relighting ja muut tämän päivän tekniikat helpottavat luovaa tekemistä. Katso ensin valmis mainos oheisesta soittimesta!

Konseptikuva romukotilosta ilmestyvästä teräksisestä perhosesta

Kaikki sai alkunsa printtikampanjan kuvasarjan ensimmäisestä toteutuksesta. Vaikka kuva tuntui aluksi yksinkertaiselta ja selkeältä, liittyi sen toteuttamiseen monta haastetta. Täysin romumetallista koostuvassa kotilossa oli paljon 3D-tekemistä, sillä lähes jokainen kierrätysmetallinen esine oli ennalta määrätty, ja tavaraa piti olla melko paljon orgaanisen lopputuloksen saavuttamiseksi. Huomasimme nopeasti että valmiita romuelementtejä ei voinut vain “heittää yhteen”, vaan jokainen pala piti asetella paikoilleen, oikealla tapaa vääntyneenä. Itse perhosen designissa oli tärkeää tietty yksinkertaisuus ja herkkyys sekä sopiva kontrasti romukotilolle.

Valot päälle

Valo on yksi tärkeimmistä elementeistä niin liikkuvassa kuvassa kuin stillissäkin. Romukotilon valaisu oli melko suoraviivaista ja palkitsevaa sen yksityiskohtaisuuden ja materiaalivaihteluiden takia. Sen sijaan itse perhonen oli huomattavasti monimutkaisempi työmaa, johtuen juuri sen yksinkertaisesta muodosta ja tasaisista pinnoista. Metallipintojen valaisu on hyvin pitkälti eri kokoisten ja tehoisten valojen asettelua kohteen ympärille oikean tunnelman, kappaleen kolmiuloitteisuuden ja estetiikan aikaansaamiseksi.

Relighting

Kollaasi perhosanimaation kompositointiskriptistä

Interactive relighting on tekniikka jonka avulla valmiin 3D-renderöinnin valotilannetta voi muuttaa jälkikäteen, reaaliajassa. Tämä helpottaa ja nopeuttaa valaisuprosessia huomattavasti. Näin aikaa jää enemmän laadukkaamman ja mielenkiintoisemman lopputuloksen tekemiseen. Kompositointivaiheessa tapahtuvan uudelleenvalaisun merkitys korostuu animaatiossa, missä kamera ja kohde on liikkeessä, vaikeuttaen perinteistä valaisua entisestään.

Katso ylläolevasta soittimesta esimerkki interaktiivisesta valaisusta!

Taide ja tekniikka – käsi kädessä

3D-ohjelmista saatavien renderöintielementtien (mm. position, uvw, normal) avulla on mahdollista siirtää valaisuun ja teksturointiin vaikuttamista prosessin loppupäähän. Näin kontrolli taiteellisiin yksityiskohtiin säilyy koko tuotannon ajan, ja hienosäätöjä voidaan tehdä käytännössä reaaliajassa. Näin tuotantoaika kuluu tekemiseen, ei odottamiseen. Silti melko teknistä? Meilläpäin viimeisintä huutoa oleva taide vaatii myös vähän hifistelyä. Asiakas ei joudu suoraan tekemisiin kompleksisten tekniikoiden kanssa – heille se näkyy vain prosessin jouhevuudessa, lopputuotteessa ja tässä blogissa.

Katso ylläolevasta soittimesta printtikuvan elementtikoosteen kevyempi versio. Lopullinen .psb-tiedosto koostui noin 150:sta erillisestä layeristä.

Tuttavamme Piñatalla toteuttivat samaan kampanjaan liittyvän, printteihimme pohjautuvan vaikuttavan animaation. Lue animaation tekemisestä heidänblogikirjoituksestaan!