Fingersoft - Hill Climb Racing 2

Decem Pharma - Pharysol

Sonera – Huvituttaa

Ilpo Virtanen

Best Fiends - Games for (RED)

Visit Finland 360

Karhu - Sauna

Pyhä - Huttu-Ukko

Turo Juhantalo

Ruka - Rosa & Rudolf

Ahlstrom

Stockmann - Hullut Päivät

Valio - Salaneuvos

Valtra - N Series Walkaround

Metso Way

WeeGee - Futuro

People of Reaktor

Saarioinen Joulu - VFX breakdown

Metsä Group - Cone

Valtiokonttori

Instrumentarium

Boomeranger

Wärtsilä - Theme video

Creative madness

Case study: The cinematic point of view

Case study: SPEK

Crazy characters!

MyCashflow - Designer video

SPEK - Pelastus

Alexander Seraidaris

Making of the Experience The Midnight

Outokumpu - Brand Images

Älvsbytalo

Koneet käyntiin!

Jesse Myllymäki

Pohjolan Voima

Finnkino - Scala

Teemu Valkama

Iso kuva

Saarioinen - Macaroni

Vieraskynä: Miten Adam teki kuivasta kerronnasta muodikasta?

Outokumpu - Share Issue

Kemira - Membrane

Kemira membrane program – maapallosta molekyyliin

Vuosi visualstorytelling.fi -blogin parissa!

MyCashflow - Online Store

Veikkaus - Jouluarvat

Yhteisvastuu - Debt Pit

Brinkmanin aika

Kemira – Glass of Water

Hell's Kitchen

Tiedon Kirous

Our way: Agile Process

Finlandia - ETM

Finlandia Vodka - Cranberry

Outokumpu: ideasta kuvaksi

Saarioinen - No E-codes

Outokumpu: teknistä taidetta

Outokumpu: eläimiä, terästettynä

Maailman parhaimman vodkan identiteetti

Brink Showreel 2012

Harjoittelijasta ammattilaiseksi

Ideataso osa 2

Pohjaton kuilu

Mikä tekee hyvästä loistavan?

Ideataso

Our way: Idea Selling

Liikkuvaa kuvaa Kluuviin

Risto - Poster

Suunnittelu ja toteutus onnistuneessa mainostuotannossa

Cristal-samppanjaa talentin paljastaneelle!

Joulu on ihmeiden aikaa!

Idea, tarina, tuotanto: case Proviva (3/3)

Idea, tarina, tuotanto: case Proviva (2/3)

Our way: Composite techniques

Ruukki - Ramor

Idea, tarina, tuotanto: case Proviva (1/3)

Saarioinen - Soups

Veikkaus - Lottery Box

Making stainless steel in eight minutes

Kaikkien aikojen paras mainoselokuva

Suutarin lapset vauhdissa

Brinkmanin nuoruus

Kaikkien on aloitettava jostain

Elefantti ja ratsastaja

Brinkin ilmaveivi

Uutta vanhaa - näin tehtiin Veikkauksen flipbook-mainokset

Brinkmanin lapsuus

Päivä tuotantoyhtiö Brinkillä

Enemmän kuin 60 000 sanaa

Vaikuttavin suomalainen visuaalinen tarina

Kuinka teimme teräksestä visuaalisesti vaikuttavan tuote-esittelyelokuvan?

School Safety and Security

JCDecaux’n elävät mainospinnat

Hetkessä Hollywoodiin!

Outokumpu - Process

Brinkmanin synty

Visuaalinen tarinankerronta yrityksen markkinoinnissa

Visualstorytelling – Mitä kenelle ja miksi?

Contact Us

Visual Storytelling

Allu's picture

Vaikuttavin suomalainen visuaalinen tarina

Kotipaikkakunnallani on pieni lampi, jossa ihmiset kävivät kesäisin uimassa huolimatta siitä aiheutuneesta kutinasta. Vesi oli lämmintä. Talvisin jäätynyt lampi tarjosi oikopolun lähiön eri puolille. Mutta miksi lammen jäällä harvoin näkyi ketään?

Tämän nallen takia.

Camilla Mickwitzin ja Marja-Liisa Hiedan “Varokaa heikkoa jäätä” (1986) -animaatio  on yli 20 vuotta esityksessä ollut visuaalinen tarina – sieltä väkevimmästä päästä. Mitkä ominaisuudet tekevät tästä Pikku Kakkosenyhteydessä esitetystä tietoiskusta niin muistettavan, että se on monen aikuisenkin mielessä alkukeväisille pilkkijäille astuttaessa?

Yksinkertaisuus. Heikki ja Nalle ovat lumisotasilla, laskevat mäkeä ja sitten Nalle rysähtää jäihin. Tässä ei kikkailla monimutkaisilla juonikuvioilla, vaan pyöritään hyvin arkisten, yksinkertaisten asioiden ympärillä. Yksinkertaisuus toimii ja  on enenevissä määrin tärkeää varsinkin tämän päivän hektisessä maailmassa.

Konkretia. Arkisuus, lumipallot, liukumäki, jäätynyt lampi. Kaikki tuttuja asioita mistä jokaisella ihmisellä on monia muistijälkiä jotka tehostavat tarinan toimivuutta. Konkretia yltää myös syvemmälle tasolle. Soittimet, joita Jukka Siikavire on käyttänyt mielikuvituksellisesti mm. hahmojen äänien tekemiseen, ovat tuttuja, oikeita instrumentteja. Pala-animaatiossa ei ole käytetty 3D-grafiikkaa tai muuta abstraktia menetelmää, vaan paperia, kangaspaloja, värejä ja maaleja, joita jokainen on joskus kosketellut.

Tunteet. Facebookissa on ryhmä nimeltä “Varokaa heikkoa jäätä -trauma” (14 000 jäsentä itseni mukaan lukien). Tässä yhteydessä traumalla tarkoitetaan mieleenpainunutta asiaa. Myönnetään, että animaatio on todella pelottava ja ahdistava vanhemmallakin iällä, mutta niin sen pitääkin olla. Pelko, ahdistus, helpotus. Mitä enemmän tunteita on pelissä, sitä todennäköisemmin tarina jää mieleen.

Se tarina. Tarinalla on alku, keskiosa ja loppu. Alussa on hauskaa, käännekohdassa Nalle ottaa kylmää ja lopussa siemaillaan kaakaota. Nalle oppi varmasti läksyn ja jopa kehittyi henkilönä. Tarina on aina vahva tekijä. Hyvät ideat eivät leviä ideoina vaan tarinoina.

Yllättävä. Ensimmäisellä kerralla et odottanut sitä, että jää ei kanna Nallea. Et ehkä huomannut edes koko lampea. Ihminen reagoi oletuksesta poikkeaviin asioihin voimakkaasti. Poikkeustilanteessa aistit herkistyvät, kulmakarvat nousevat ja silmäluomet avautuvat jotta näkisimme enemmän. Jos haluat katsojan huomion, yllätä.

Uskottava. Pikku Kakkosen ohjelmatunnuksesta tutuilla hahmoilla on hyvin paljon auktoriteettiä lasten silmissä. Varokaa heikkoa jäätä -animaatio huipentuu vielä tänäkin päivänä puistuttavaan Nallen möreään sanomaan:

“Varokaa heikkoa jäätä, mmmh.”

Sanoma meni perille. Pysyvästi.

 

Katso alkuperäinen, kokopitkä animaatio youtubesta

lähteet: kuvat YLE:n arkisto